Vrste tjelesnog vježbanja djece predškolske dobi

09 Aprila, 2020

Prilikom organizacije i provođenja tjelesnog vježbanja u predškolskoj i školskoj dobi organizacija vježbi može biti: jednostavna, složena i složenija.

U jednostavne vrste tjelesnog vježbanja ubrajamo: spontano, tematsko i jutarnje vježbanje. Aktivnost tjelesne igre i pokretna igra spadaju u složeniju vrstu tjelesnog vježbanja, dok se aktivnost tjelesnog i zdravstvenog odgoja, te aktivnost tjelesnog vježbanja koji se provodi u sportskim igraonicama ili klubovima smatra složenom vrstom tjelesnog vježbanja..

Spontano vježbanje

Spontano vježbanje odnosi se na neplanirane fizičke aktivnosti djece predškolske dobi koje ona provode samoinicijativno bez organizacije voditelja. Djeca se jednostavno bez pitanja započnu penjati i skakati sa za to podobnih predmeta, provlačiti ispod istih, ljuljaju se na ljuljačkama, klackaju na klackalicama, višekratno skaču u pješčanik i slično. To su jednostavni kratki motorički zadaci kojima djeca usavršavaju biotička motorička znanja i istovremeno razvijaju motoričke sposobnosti. Njihovo trajanje nije određeno, a djeca će jednako tako spontano prestati s određenom aktivnošću kada se umore ili kada im pažnju privuče neka druga aktivnost. Spontano bi se vježbanje trebalo provoditi svakodnevno, ali to nije zamjena za aktivnost tjelesne i zdravstvene kulture. Uloga trenera, odnosno voditelja aktivnosti je da prati tok aktivnosti s ciljem čuvanja. U aktivnost se ne uključuje i ne usmjerava je, ipak ako neko dijete počinje izvoditi zadatak koji je motorički prezahtjevan tada će voditelj prekinuti vježbanje i dijete usmjeriti na neku drugu primjereniju fizičku aktivnost.

Tematsko vježbanje

Tematsko vježbanje je jedna planirana aktivnost koju trener, odnosno voditelj aktivnosti postavlja i provodi sa djecom. Trener postavlja jednostavan motorički zadatak koji se može objasniti u kratkim crtama. To se najčešće odnosi na nekonvencionalne motoričke zadatke, a ima ih onoliko koliko trener ima bujnu maštu, na primjer: trčanje za balonima, bacanje lopte preko užeta i sl.

Vježbe s balonom su dobre kod djece mlađih uzrasta jer predstavljaju ujedno i predvježbu za kasniji rad s loptom. Kada trener postavi zadatak, on samo prati i usmjerava vježbanje djece, usmjerava ga tada kada se pojavi potreba za tim tj. kada dođe do mogućnosti ozljeđivanja i slično. Nisu svi tematski zadaci jednaki, oni zavise o dobi djeteta i razlikuju se po zahtjevnosti, dok vrijeme trajanja određuje zainteresovanost i mogućnost izvođenja djeteta. Kod djece mlađe dobne skupine može potrajati nekoliko minuta, otprilike pet do sedam minuta, a u starijoj dobnoj skupini može potrajati od dvadeset do trideset minuta.

Poznato je da vrijeme trajanja i način izvođenja nisu direktno određeni, tako da djeca mogu zadatak provoditi kontinuirano, a ponekad ga mogu ponavljati više puta u intervalima. Za bolje razumijevanje možemo navesti primjer kada dijete mlađe dobne skupine ide na ljuljačku, trajanje aktivnosti jako je kratko. Dijete samo određuje hoće li se ono ljuljati samo nekoliko puta ili nekoliko minuta pa otići na neku drugu aktivnosti koja mu je privukla pažnju. Kroz nekoliko minuta to se dijete može opet vratiti na ljuljačku. S druge strane, dijete starije dobne skupine na ljuljački će ostati 15 do 20 minuta bez da promijeni aktivnost. Najčešća namjena tematskog vremena je postavljanje aktivne pauze ili promjene aktivnosti između standardnih sadržaja rada s djecom.

Jutarnje vježbanje

Jutarnje vježbanje se provodi samo s djecom srednje i starije dobne skupine. Trajanje vježbanja za srednju dobnu skupinu je pet do šest minuta, a kod starije dobe skupine je između šest i sedam minuta. Kod jutarnjeg tjelesnog vježbanja ne uče se nove vježbe već te vježbe moraju biti djeci poznate. Skokovi i poskoci, jednostavne igre, sadržaji hodanja i sporijeg trčanja uz opće pripremne vježbe mogu biti neki od sadržaja jutarnjeg vježbanja. Cilj provođenja ovakve vrste vježbanja je stvaranje ugodnog raspoloženja kod djece za aktivnosti koje slijede kroz dan.

Obzirom da je usljed trenutnih okolnosti, a zarad zdravlja i sigurnosti svih nas, zabranjeno kretanje našim mališnima izvan stambenih prostora usljed čega je i vježbanje mališana ograničeno na isti, važno je napomenuti da je potrebno voditi računa da je taj prostor čist, prozračen te da budu otvoreni prozori.

Jutarnje tjelesno vježbanje idealno je završiti sa vježbama labavljenja.

Vježbe labavljenja se koriste za opuštanje mišića. Poznato je da odgađanje umora zavisi, između ostalog, od sposobnosti da se olabavi i neangažovani mišić i to ne samo u stanju mirovanja već za vrijeme fizičke, odnosno sportske aktivnosti.

Labavljenje mišića, najbolje se obavlja aktivnim zamasima pojedinih dijelova tijela.

mr. sci. Damir Hadžiabdić,prof. tjelesnog i zdravstvenog odgoja

Djeca kao pomoć u kući, da ili ne?Pjesmice za razvoj govora