Agresivnost kod djece predškolske dobi - II dio

06 Aprila, 2020

U prvom dijelu teksta o agresivnosti kod djece, pisali smo o tome šta je zapravo agresivnost, kako se razvija i kako je prepoznati, te koje ponašanje je prolazna razvojna faza, a koje zahtijeva našu intervenciju. U ovom dijelu pišemo detaljnije o tome kako pomoći djeci da se nose sa svojom ljutnjom te koje sve tehnike možemo koristiti kod kuće i u vrtiću, kako bismo olakšali djetetu.

Kako pomoći djeci da se ”nose” sa svojom ljutnjom i agresivnošću?

  • Pružiti djetetu načine za izražavanje ljutnje, koji su prihvatljivi za njegovu okolinu. Kao “ispušni ventil” može poslužiti jastuk (za udaranje rukama), reket (za udaranje po krevetu), lopte i limenke (za šutiranje), novine i papir (za gužvanje, deranje i gaženje). Pomaže i trčanje, vikanje u kutiju, mačevanje novinama i sl.
  • Pomoći djetetu da bude svjesno svoje ljutnje i da je zna riječima izreći (“Ljut sam!”). Ekspresivne tehnike odlično pomažu izražavanju neosviještene i osviještene agresije, ljutnje i straha. Sve te teške osjećaje dijete može crtati, slikati, modelirati, glumiti s lutkama. Glina, koju je uvijek moguće premodelirati, ima posebnu vrijednost. Dijete može izraditi onoga koji ga ljuti, može ga gnječiti i na kraju ponovno uobličiti (što smanjuje osjećaj krivnje zbog gnječenja).
  • Razgovarati o ljutnji, što je to što ga ljuti, što radi kad je ljut, pomaže li mu to u postizanju cilja, može li se to i drukčije, kako je onom drugom….

Kako i šta raditi sa agresivnom djecom?

Ono što svako može učiniti kada primjeti da se dijete agresivno ponaša jest da mu jasno postave granice do kojih u aktuelnoj situaciji smije ići. No prije svega, potrebno je uspostaviti odnos povjerenja, neka dijete osjeti da vam je stalo!

  • Koristite i podučavajte vještine komuniciranja koje će pomoći djetetu, ali i vama da usmjerite energiju na kontruktivan način.
  • Ostanite mirni!
  • Ignorirajte blaže oblike neprimjerenog ponašanja!

U predškolskoj ustanovi se mogu primjenjivati:

  • Tehnike izražavanja i kreativnog oblikovanja
  • Vježbe percepcije
  • Vježbe samokontrole i kreativnog rješavanja konflikata
  • Vježbe uživljavanja i iskazivanja osjećaja
  • Igra uloga
  • Vježbe opuštanja i šetnja
  • Komunikacijske i kontaktne igre
  • Razvijanje socijalnih vještina
  • Ja-poruke
  • Redovne povratne informacije

Na taj način postižemo:

  • Redukaciju agresivnog ponašanja i učimo neagresivne oblike ponašanja
  • Razvijamo empatiju
  • Razvijamo altruizam
  • Učimo asertivno ponašanje
  • Učimo socijalne vještine
  • Razvijamo prosocijalno ponašanje

Još par smjernica za roditelje:

  • Postavite granice – budite dosljedni, ali ne suviše i rigidni!
  • Kažite kakvo ponašanje očekujete i to ponavljajte jer će zaboraviti
  • Budite pozitivni, umjesto negacije: ”Nemoj tući”, recite: ”Udaranje boli. Molim te koristi se riječima”.
  • Limitirajte pristup agresivnim igračkama (pištolji, mačevi i sl. )
  • Budite djetetova kontrola – ponekad riječi nisu dovoljne pa ćete morati fizički, nježno no ipak čvrsto, zaustaviti neželjeno ponašanje
  • Pripazite na agresivne sadržaje: emisije i crtiće kada gledate sa djecom
  • Pjevajte ili pričajte priče o osjećajima i frustraciji, opišite kako se ljutnja može osjetiti
  • Ponekad vaša blizina može umiriti dijete pa kada primijetite moguću pojavu agresivnosti, približite mu se
  • Maknite predmet nad kojim dijete manipulira na agresivni način i ponudite mu mirniju aktivnost

  Amna Avdić, dipl.pedagog-psiholog

Izbor vježbi oblikovanjaSavjeti kako poticati razvoj govora