Razvoj predčitalačkih sposobnosti

07 Aprila, 2020

Većina roditelja u nekom trenutku razmišlja o tome treba li dijete znati čitati prije škole. U želji da pomognu djetetu i olakšaju mu prve školske korake neki roditelji odluče sami preuzeti ulogu učitelja. To može biti dobra odluka od velike koristi za dijete, ali i otežati djetetu čitanje i savladavanje školskog gradiva. Ako dijete nije spremno za čitanje ili preskočite važnu razvojnu fazu, može se dogoditi da dijete čitanje počne smatrati neugodnom i zahtjevnom radnjom.U predškolskoj dobi najvažnije je pratiti dijete i voditi se interesima djeteta kada su u pitanju priprema za školu.

Što kažu stručnjaci o ranom čitanju?

Učitelji, logopedi, pedagozi i odgajatelji saglasni su da za polazak u školu nije potrebno da dijete zna čitati. Ono što jest važno je da je dijete usvojilo predčitalačke vještine. Do polaska u školu dijete bi trebalo raspoznati i samo proizvoditi rime, raščlanjivati rečenice na riječi te slogove i foneme.

U prilog tome govore i rezultati  istraživanja u kojem je sudjelovalo 50 djece koje su stručnjaci pratili i testirali od vrtićke dobi do kraja trećeg razreda osnovne škole. Rezultati istraživanja pokazali su da postoji snažna veza između uspješnosti u rimovanju u dobi od četiri i pet godina te čitanja s osam i devet godina. To znači da ako želite da vam dijete bude uspješno u čitanju više se usmjerite na pjevanje pjesmica s rimom i recitiranje u predškolskoj dobi nego na nagovaranje djeteta da čita slova.

Razlike kod djece koja su čitala prije polaska u školu i onih koja nisu na početku prvog razreda su bile značajne u rješavanju zadataka u istraživanju no na kraju prvog razreda te su razlike bile gotovo neprimjetne. Često se smatra da učenje čitanja započinje čitanjem slova i riječi, ali to je zapravo završna faza procesa učenja čitanja koje počinje mnogo ranije. Kod većine djece ta faza, savladavanje predčitalačkih vještina, odvija se spontano bez ulaganja svjesnog truda, ali je iznimno važno za kasniji razvoj.

Predčitalačke vještine

Kako bi dijete uopće počelo s učenjem čitanja, bitne su neke predčitačke vještine:

  • Uživanje u slušanju dječjih priča i pjesmica.
  • Uredan govorni i jezični razvoj.
  • Sposobnost da dijete razumije ono što govori, ono što mu se govori, da razumije sadržaj priče te da ju može samo prepričati.
  • Uredan izgovor svih glasova.
  • Sklapanje rečenice uredne gramatičke strukture.
  • Uočavanje rime, kao i lako učenje pjesmica napamet.
  • Uredna pažnja i koncentracija te motorička spretnost.
  • Interes za crtanje i pisanje.

Nakon što je dijete savladalo neke osnovne predčitačke vještine, možemo primijeniti nekoliko korisnih tehnika, kako bi dijete s lakoćom počelo čitati samostalno.

Važnost zajedničkog čitanja

Najučinkovitiji način da potaknete dijete da pokaže interes za čitanje jest da mu čitate sami. Čitajte svakodnevno od najranije dobi.Ako želite da se dijete više usmjeri na slova pomoći može povlačenje prstom ispod riječi koje čitamo, kao što smo to mi činili u ranim godinama, ne bi li si pomogli kod čitanja. Tako će dijete biti više fokusirano na ono što se čita. Isto tako, možete dozvoliti i mališanu da prolazi prstom ispod riječi, dok vi čitate, a tempo kojim će to raditi nek ovisi o brzini vašeg čitanja. Ova aktivnost ima najviše učinka kada dijete samo pokaže interes za praćenje teksta.

Igrajte se slovima

Djetetu može biti zanimljivo da mu kažete kako ste u tekstu ugledali 2 ili 3 slova A ili S te ga zamolite da ih i on pronađe. Izaberite bilo koje slovo, sve je zanimljivije kada od tog napravimo igru.

Aida Junuzović dipl.def.logoped

Kako poticati puzanje kod djeceVježbe za jačanje mišića