Dragi roditelji,
Najvažnije razdoblje u djetetovom životu je upravo predškolsko razdoblje. To je razdoblje obilježeno ubrzanim rastom i razvojem, period najveće plastičnosti mozga, period kada dijete prima najviše informacija iz okoline, uči, stiče nova znanja i vještine, i na taj se način raste i razvija se.
Vrlo je važno znati da će pravilan rast i razvoj upravo u ovom periodu imati značajan uticaj na daljnje etape djetetova razvoja, jer ukoliko adekvatno stimulišemo dijete u najjranijoj dobi stvaramo dobre preduslove za dalji rast i razvoj, odnosno ukoliko izostane pravovremene stimulacije u ovom ključnom periodu to može imati negativne posljedice za dalji razvoj djeteta.
Zato sada, dragi roditelji, kada provodite puno više vremena sa svojom djecom nego inače, gledajte na to kao na blagoslov, jer svako vrijeme koje prođe ne može se vratiti. Iskoristite ovo vrijeme, jer vi igrate najvažniju ulogu u životu vašeg djeteta. Vi ste ti koji najbolje poznajete svoje dijete i njegove potrebe, vi ste ti koji provodite najviše vremena sa svojim djetetom, vi ste ti koji su uz dijete od samog rođenja i vi ste ti kojima dijete najviše vjeruje i od koga dijete najviše uči (svjesno ili nesvjesno).
Naravno, da bi se mogli posvetiti djetetu i stimulisati ga na pravilan način potrebno je poznavati karakteristika razvoja djece predškolske dobi. Poznavajući karakteristike razvoja djece znat ćemo šta možemo očekivati u određenoj dobi djeteta, koje vještine podržavati, a koje poticati.
Važno je naglasiti da neka djeca zbog određenih razvojnih teškoća često kasne u razvoju određenih vještina u odnosu na hronološku dob, a što takođe može biti slučaj i kod djece koja nemaju takvih teškoća. To svakako nije razlog za paniku, jer svako dijete je individua za sebe i ukoliko se posvetimo djeci na pravi način uspjeh neće izostati.
Stručni tim JU “Naše dijete” će se truditi da vam svakodnevno donosi dobre savjete šta raditi sa djecom u različitim situacijama, kao i vaše učiteljice sa kojima ste svakodnevno u kontaktu.
Pogledajte razvojne karakteristike djece u odnosu na hronološku dob kada govorimo o tjelesnom i motoričkom razvoju djeteta.
KARAKTERISTIKE TJELESNOG RAZVOJA
Od rođenja do 1. godine | Od 1. do 3. godine | Od 3. do 6. godine |
Početak osifikacije | Okoštavanje kosti zglobova i hrskavičnog dijela lobanje | Velika dinamika okoštavanja |
Kičma podložna iskrivljenjima | Početak procesa mijelinizacije | Spuštanje rebara koso prema dole; povećanje grudnog koša |
Vodoravan položaj rebara | Porast visinu 6 -8 cm godišnje | Ravnomjeran porast težine |
Mali i slabo razvijeni mišići; tanja mišićna vlakna | Povećanje težine 2 kg godišnje | Faza usporenog rasta |
Faza ubrzanog rasta; porast za 25 cm i utrostruči prirodnu masu | Nestanak masnog tkiva | |
Glava zauzima 25% tjelesne dužine |
MOTORIČKI RAZVOJ DJETETA U PRVOJ GODINI ŽIVOTA
Novorođenče | POTRBUŠNI STAV | LEĐNI STAV |
Savijenost svih zglobova, stražnjica podignuta | Glava djeteta okrenuta u stranu, kičma savijena | |
Poteban kontakt sa podlogom kod okretanja glave | Ruke su lagano raširene na podlozi i savijene u laktovima | |
Ruke su savijene u laktovima i priljubljene uz tijelo | Noge savijene u koljenima i kukovima | |
6 sedmica | Polako popušta savijenost zglobova, ali veliki zglobovi i dalje ostaju savijeni | Stav “mačeovac” -glava okrenuta prema objektu interesa, ispružena ruka na toj strani, s otvorenom šakom, ispružena noga Na drugoj strani, ruka i noga pogrčene |
Oslanjanje na ruke koje su pogrčene u laktu i podizanje glave | ||
3 mjeseca | Sve duže zadržavanje glave u zraku, podizanje ramenog obruča | Razvoj koordinacije oko-ruka-usta Podizanje koljena od podloge Razvijanje hvata |
5 mjeseci | Odizanje od podloge, pružanje ruku i oslanjanje na korijen dlana | Premještanje igračaka iz ruke u ruku |
6 mjeseci | Razvijanje sigurnog oslonca na opružene ruke i dlanove | Kontrolisano okretanje s leđa na trbuh |
Rukama dohvata stopalo, razvoj koordinacije oko -ruka -noga | ||
Kratko zadržavanje u sjedećem položaju | ||
7 mjeseci | Kontrolisano okretanje s trbuha na leđa | Razvoj “pincetnog” hvata (jedan prst ispružen, drugi savijen) |
Dijete se počinje povlačiti po podlozi (vojničko puzanje) Njihanje naprijed nazad u četveronožnom stavu | Razvoj koordinacije oko-ruka-noga- usta | |
8 mjeseci | Početak puzanja, koljena u širini zdjelice, zdjelica podignuta, kičma malo savijena | Samostalni dolazak u sjedeći stav, noge u početku pogrčene, kičma savijena |
9 mjeseci | Puzanje u potpunosti razvijeno, potkoljenice paralelne, kičma ispružena | Samostalno sjedenje u potpunosti razvijeno, kičma i noge ispružene. |
10 mjeseci | Hodanje uz oslonac | Razvoj fine motorike, hvat sa dva prsta |
11 mjeseci | Razvoj funkcije šake | |
12 mjeseci | Prvi samostalni koraci naprijed, hidanje s raširenim nogama, ruke pomažu u održavanju ravnoteže. |
MOTORIČKI RAZVOJ DJETETA OD 1. DO 3. GODINE
– 18 mjeseci | Samostalno stoji, sjeda, hoda bez pomoći. Nosi male predmete u obje ruke. Baca male loptice. Voli gurati, vući i bacati različite predmete. Voli bockati, vrtiti, otvarati i stiskati. Skida kapu, rukavice i čarape. Okreće stranice knjige. Drži olovku i šara, ali gotovo bez kontrole. Drži kašiku tijekom jela, ali s teškoćom dovodi hranu do usta. Može složiti 3 kockice u toranjMaše papa i plješće rukama. |
19 – 24 mjeseci | Dobro hoda. Hoda uz stepenice uz pomoć. Može koračati unazad. Voli trčati ali se ne može uvijek zaustaviti ili okrenuti. Može složiti 4 kockice u toranj. Pomaže u pranju ruku. Saginje se podići igračku. Jede samo sa kašikom. Baca ili kotrlja veliku loptu. Sjedi i kreće se na autićima, guralicama. Otvara pretince, ladice i kutije. |
25 – 30 mjeseci | Može poskakivati u mjestu i hodati na prstima. Hoda uz i niz stepenice (obje noge na stepenici). Hoda unazad. Drži olovku sa palcem i kažiprstom. Otvara i zatvara patentni zatvarač na odjeći ili lutkama. Skida odjeću. Slaže toranj od 6 do 8 kockica. |
31 – 36 mjeseci | Obuva cipele ali ne može vezati pertle. Pokušava hvatati veliku loptu. Baca loptu rukom i udara nogom prema naprijed. Stoji i održava ravnotežu na jednoj nozi. Vozi tricikl. Penje se i spušta niz tobogan samostalno. Može preskočiti 10 cm prepreku. Jede sa kašikom i viljuškom. Pere ruke i zube. Voli učestvovati u pripremi hrane. Izbjegava sitne iznenadne prepreke na putu. |
MOTORIČKI RAZVOJ DJETETA OD 3. DO 6. GODINE
3 – 4 godine | Stoji bez pomoći na jednoj nozi. Stoji i hoda na prstima. Recipročni pokreti ruku i nogu. Naglo se zaustavlja nakon trčanja i može vješto promjeniti smjer trčanja. Sunožno poskakuje na mjestu. Poskakuje na jednoj nozi. Penje se na prepreku u visini prsnog koša. Baca loptu u cilj u visini glave na udaljenosti od 1,5m. Hvata loptu ispruženih ruku. Nogom snažno udara loptu. Gradi toranj od 8 – 10 kocaka. Ljulja se samo na ljuljački. |
4 – 5 godina | Stoji skupljenih nogu. Stoji na dominantnoj nozi 3 – 5 sek. Sjedi prekriženih nogu (turski). Hoda sigurno naprijed, nazad, postrance, na prstima, dugim koracima. Trči na prstima. Skače s podloge u visini koljena. Skače s mjesta s vis i u dalj. Baca loptu jednom rukom preko glave u cilj udaljen 2 m. Gradi toranj od 10 i više kocaka. Spretniji je u igrama loptom, može se koristiti loptom. Pokušava kolut naprijed – stoji na glavi i ruši se .postrance. |
5 – 6 godina | Stoji na jednoj nozi 8 – 10 sek. Može se sagnuti i dotaknuti nožne prste, a da ne savije koljena. Kreće se skladno u ritmu muzike. Povezuje trčanje i skakanje. Trči i udara loptuTrči uza stepenice. Skače uvis, udalj (60 cm sa 6 god.). Baca u cilj udaljen 3 m. Baca u dalj sa zamahom tijela. Objema rukama hvata loptu iz različitih visina. Može napraviti kolut naprijed. Može koristiti sanjke, koturaljke i klizaljke. |
I ne zaboravite, ZAJEDNO SMO JAČI.
Elzana Razić, dipl.edukator – rehabilitator