Razvoj krupne motorike kroz igru

05 Aprila, 2020

Za pravilan razvoj krupne motorike kod djece trebalo bi da pratimo djetetova interesovanja, da budemo svjesni njegovih vještina i sposobnosti, da motivišemo dijete, a prije svega da se dobro zabavimo, jer je učenje kroz igru najljepše. Kako bismo podstakli razvoj krupne motorike kod djece, predlažem Vam nekoliko igara:

Pod je lava

Ovu igru možete igrati u kući. Na pod stavite jastuke, papire u boji po kojima dijete treba da se kreće, ne dodirujući prostor van obilježenih okvira. U koliko stane na neobilježeni prostor – upalo je u lavu i ispada iz igre.

Ovom jednostavnom igrom razvijamo elementarne pokrete ekstremiteta (nogu i ruku), razvijamo ravnotežu, vještinu skakanja/preskakanja, hodanja i sve to na jednostavan i zabavan način.

Gađanje mete

Na hamer papiru izrežite rupe ili iscrtajte krugove u različitim veličinama, od najmanje do najveće i rasporedite ih nepravilo (npr. u lijevom gornjem uglu neka bude rupa srednje veličine, na sredini neka bude manja rupa, dole desno velika…). Možete napraviti onoliko krugova koliko želite i koliko ima prostora na papiru. Ako ste napravili rupe, odaberite lopticu koja je takve veličine da može da prođe kroz svaku rupu.

Komplikovaniji zadatak bi bio da se pripreme lopte različitih veličina ili da dijete treba da odabere loptu prema veličini mete koju cilja, te da proba da pogodi metu nedominantnom, “slabijom” rukom.

Ako vam je prekomplikovano da siječete rupe ili crtate krugove, na zid možete da zalijepite mete (poslužiće i samoljepljivi listići), a princip igre pogađanjem u metu ostaje isti. Ovom igrom razvijamo pokrete gornjih ekstremiteta, saradnju obje ruke, preciznost, koordinaciju pokreta, koordinaciju oko – ruka, razvijamo mišljenje …

Od poda do plafona

Za ovu igru su potrebne lopte različitih veličina. Pronađite zid koji je čist, bez slika, ramova i sličnih ukrasa koji mogu biti oboreni (možete iskoristiti i vrata, ormar, bilo koja površinu koja je ravna).

Zadatak je loptu voditi od dna zida (iz položaja čučnja) do “plafona” (odnosno dokle ručice dosežu) sa obje ruke (stojeći stav, kao u odbojci).

Zadatak se usložnjava tako što se daje manja lopta, teža lopta, dvije lopte istovremeno.

Takođe, kada se savlada prava putanja, dijete može šetati loptom po zidu, ili uplitati ruke, odnosno postaviti ih u X poziciju jednu preko druge.

Ova vježba je jako značajna za jačanje mišića ramena, za stimulaciju bilateralne saradnje ruku (saradnje lijeve i desne ruke), razvoj koncentracije i pažnje

Skoči i uhvati

Na visinu koju dijete skokom može da dohvatiokačiti različite predmete (ili slike), koje nakon što ih uhvati mora da imenuje (dodatna aktivnost za razvoj govora bi bila da mora i da objasni čemu taj predmet služi, kojoj grupi pripada…).

Alternativno, možete iskoristiti spomenute samoljepljive papiriće, na kojima ćete da iscrtate crteže djetetu poznatih pojmova. Za spretnije, zadatak bi bio da iz čučnja skoče i dohvate/dodirnu predmet. Ovom igrom razvijamo elementarne pokrete, vještinu skakanja, preciznost, a utičemo i na razvoj govora.

 Samira Muharemović, dipl.defektolog somatoped

Agresivnost kod djece predškolske dobi – I dioJednostavne vježbe za pravilan razvoj govora