Važno je za svako dijete da razumije i koristi u svom govoru što više riječi. Bogat riječnik u predškolskom periodu siguran je znak dobrog uspjeha u školi.
Najlakši način da razvijemo djetetov vokabular jeste da pričamo sa njim. Uključiti ga u konverzaciju, zahtijevati njegovo učešće i aktivno prisustvo. Dijete se tokom dana igra brojnim igračkama na različite načine, a mi sve to možemo da iskoristimo i obogatimo dječiji riječnik.
Kad se dijete igra vozilima, mi možemo:
- imenovati vrste vozila (auto, sportski auto, džip, autobus, avion, kamion, prikolica, voz, lokomotiva, vagon…)
- porediti vozila (veći/manji, brži/sporiji…)
- pričati o tome šta prevoze (ljude, robu, automobile…)
- pričati o tome šta mi radimo (vozimo, parkiramo, sudarimo… Sa starijom djecom: vozimo do mosta, parkiramo ispred radnje, sudarimo se na putu…)
Kad se dijete igra kockama, mi možemo:
- porediti kocke po veličini (velike/male)
- klasifikovati ih po bojama
- brojati kocke
- pričati sa djetetom o tome šta gradimo (kuću, dvorac, most…)
- imenovati šta dijete radi (traži, nađi, stavi, skini, skloni… Sa starijom djecom: stavi na vrh, skini sa strane, skloni ispod…)
Kada se dijete igra lutkom, mi možemo:
- imenovati dijelove tijela na lutki
- imenovati garderobu koju lutka ima, kao i radnje vezane za to (obuci, svuci, veži, skini, otkopčaj, zakopčaj)
- govorom propratiti dječju igru svakodnevnih aktivnosti (kupamo lutku, oblačimo lutku, idemo u park, idemo u vrtić, lutka ruča, ide kod doktora…)
Kad se dijete igra loptom, mi možemo:
- imenovati ono što radimo i šta zahtijevamo od djeteta (hvataj, baci, uzmi, nađi, podigni, šutni…)
- porediti radnje (baci visoko/nisko, baci snažno/polako, lopta ide brzo/sporo…)
- učiti dijete socijalnim vještinama (sad bacam ja, sačekaj svoj red, ti si na redu, dodaj loptu…)
Kad dijete crta/boji, mi možemo:
- pričati o bojama i bojicama koje koristi (drvene, flomasteri, voštane; crveno kao srce, plavo kao more…)
- pričati o oblicima koje dijete crta (krug kao lopta, kao sunce… Sa starijom djecom: nacrtao si ispod drveta loptu, na nebu je žuto sunce, na krovu je ptica…)
Kad se dijete igra plastelinom mi možemo:
- pričati o oblicima koje pravimo (liči na pitu, picu, spljošteno, uvijeno…)
- porediti dobijene oblike (veće/manje, debelo/tanko, tvrdo/meko…)
- pričati o tome šta radimo (stisni, skloni, dodaj, pomjeri…)
- ako imamo module, možemo imenovati oblike koje dobijamo
Kad se dijete igra slagalicama, mi možemo:
- pričati o slici, dijelovima koje tražimo, boji koju tražimo i slažemo
- pričati o tome gde treba staviti dio slagalice (gore, dole, pored…)
Kad se dijete igra setovima (životinje sa farme, životinje iz zoo vrta, doktorski set…) mi možemo:
- imenovati dijelove/figure kojima se dijete igra
- pričati o situaciji koju dijete igrom proživljava. To su najčešće već viđene situacije, bilo da ih je dijete lično doživjelo ili vidjelo.
Aida Junuzović dipl.def.logoped